torsdag 15 augusti 2013

Öringtripp till Bohuslän

Gjorde en tvådagarstripp till Bohuslän, närmare bestämt Tjärnö strax söder om Strömstad. Kompisen har sin stuga där, ett mysigt ställe och en perfekt utgångspunkt för en havsöringsälskare som jag. Det blåste lite på onsdagen så jag bestämde mig för att ta cykeln till ett södergående rev som låg i lä för nordanvinden. Inget vinnande drag visade sig, känns som det är lite för tidigt för höstfiske mitt på dagen. Vattnet behöver nog kylas ner lite till innan det går att fånga havsöring alla dygnets ljusa timmar. Efter konstaterat detta så trampade jag hemåt och vilade upp mig lite innan nästa pass, tänkte leta upp lite pålandsvind inför skymingsfisket. Cyklade ut på Saltö och när solen dimpt ner lite på himlen så kom jag i kontakt med huggvillig havsöring i anslutning till djupare vatten, hann dra 6st storlek mindre innan det var dags att packa ihop för dagen.

Tänkte gått upp i ottan dag 2 men man börjar bli lite bekväm på äldre dar så jag valde att sova ut lite istället. Efter frukost tog jag bilen söderut till Rossö och letade nya havsöringsmarker. Längst ut på en udde stod det lite fisk som intressant följde efter flugan men utan att hugga. Första kontakten kom överraskande när jag lät flugan vila i vattnet inför nästa kast. En havsöring hade följt efter och nöp flugan precis framför vadarskorna. Stimmet bestämde sig därefter för att dra vidare och jag flyttade mig till lite djupare vatten. Hittade efter tag en djup vik där jag hade följare i stort sett i varje kast. Fick till sist lurat en havsöring genom att tokveva hem flugan och stanna tvärt precis innan tångkanten. Riktigt kul att se hur havsöringen agerar när man provar lite olika tekniker. Det blev också den sista öringen för den här resan men förhoppningsvis får jag chansen att prova en annan gång då förutsättningarna kanske är lite bättre.

Mycket fint lö och bös men kammade noll







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar