måndag 22 april 2013

Rekordmånga havsöringar!

Sagolikt bra fiske och nytt personbästa i antal fångade havsöringar, smått fantastiska 31st varav 6st godkända. Glädjande att fisket bara blir bättre och bättre för varje år som går, minimimåttet på 45cm och det minskade nätfisket samt fiskeföreningarnas arbete i bäckar och åar verkar ha gett resultat.

I bilen på vägen ner lade jag upp strategin för dagen, 3 platser skulle besökas och morgonfisket skulle börja i "badkaret" som brukar vara riktigt bra så här års. Det var lite kyligt och svårfiskat i regnet men fisken var på plats även om dom var ordentligt svårflörtade. Lyckades lura 6st innan jag fortsatte till nästa stopp, ett nytt ställe som jag funderat på att prova ett par gånger men som aldrig blivit av. Det var tydligen fler som gått i samma tankar, två flugfiskare stod utvadade exakt i det område jag tänkt landa min räkfluga. Mycket trevliga fiskare visade sig som gärna delade med sig av vatten och fiskehistorier. Fisket var inte sämre, vi stod sida vid sida och drillade öringar om vartannat tills en hungrig säl bestämde att det var slutdrillat. Innan sälen tog över stället så hade jag hunnit landa 16st silvertorpeder, inte illa för ett nytt ställe!

Vinden hade tilltagit och jag tog bilen till "lagunen" som fick bli sista stoppet för dagen. Fast vinden låg på hårt från havet så skyddade revet utanför lagunen så att det bara var lätta krusningar på ytan. Fick omgående 8st öringar i tät följd och sen tvärdog det. Jag trodde det var färdigfångat för dagen men som pricken över i:et så avslutades fisket med dagens största fisk, en blank havsöring på 53 cm som fick följa med hem till stekpannan.

Antal landade fiskar: 31
Antal tappade fiskar: 4


Trevliga flugfiskare som gärna delade vatten

Utanför revet :(

Innanför revet :)

Dagens största med en Agerskov Mallard Shrimp i mungipan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar