onsdag 1 maj 2019

Laxtrolling

Gått länge å väntat på en fin dag att åka till Vänern, fina dagar har det varit men då har jag inte kunnat åka.
Nu blev det en dag där det blåste rätt bra på morgonen men skulle lugna sig fram på eftermiddagen.
Åkte så sent som 11:00 och kom upp till Spiken vid 14:15, mkt folk som sprang runt, käkade på restaurangen och några som sjösatte. Det fanns fortfarande lite sjö kvar sen morgonens blåst men det lugnade sig rätt snabbt. Fick vänta ända till halv åtta innan jag såg en lax som jagade i ytan, första repan över platsen gav inget så en snabb omriggning på några grejjor för att fiska helt i ytan tänkte jag skulle göra susen.
En snabb sväng för att gå över samma område igen, passerat den och tror att det är försent då det smäller till i en av spöparavanerna. Ett riktigt kanonhugg. Femtio meter bakom paravanen visar sig en riktig fin lax, halva fisken är över ytan, gissar på 8-9 kilo. Får tag i spöt och känner tyngden. Måste rigga upp en del grejjer för att få plats att drilla, ta in och eventuellt håva fisken, ställer därför ifrån mig spöt med bra spänn i linan. Jag hinner inte grejja länge innan jag ser spöt göra ett knyck och räta sig...
Lite Laxgodis.

Lugnt och fint på sjön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar